Maandag 20 juni 2016 - Reisverslag uit Falmouth, Verenigd Koninkrijk van Michelle Burema - WaarBenJij.nu Maandag 20 juni 2016 - Reisverslag uit Falmouth, Verenigd Koninkrijk van Michelle Burema - WaarBenJij.nu

Maandag 20 juni 2016

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

20 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Falmouth

Gisteren regen, vannacht regen, maar vanmorgen tijdens het ontbijt droog. Net besloten geen paraplu mee te nemen voor de dag ( die wil ook wel eens uit de kast komen) en toen begon het weer te regenen, echter niet hard. Bij de busstop aangekomen, werden we alleen nog bedrupt door de takken van de bomen. De bus bracht ons snel bij de boot en de boot bracht ons in 25 min naar Falmouth. Het was droog we konden boven op zitten en dat gaf een 'zeilend' gevoel. In Falmouth liepen we naar het Maritime museum of Cornwall. Veel ernstige, geschiedkundige dingen hadden we verwacht; het was ingericht met veel educatieve hoeken over water, stroming en weersberichten. Behalve een zaaltje over ' the Falmouth packet', waren er wel 20 zeil- en roeiboten opgehangen. Er was een uitkijktoren over de haven en er was een heel klein deel over Falmouth tijdens de WOII. De bloei van Falmouth ontstond toen er handel werd gedreven met de America's, het verre Oosten en via noord Spanje naar Afrika. Falmouth had een heel diepe haven en was niet afhankelijk van de winden, waar je wel rekening mee moest houden als je vanuit London vertrok. Toen de stoom schepen in gebruik kwamen, had Falmouth minder handel, behalve nog lange tijd op Argentinië en Brazilië, want men kon niet genoeg kolen mee nemen voor de lange reis! Hierna beklimmen wij the Castle Hill. Leuk dat deze op een landtong ligt, dus over de zuikant naar boven, over de noordkant naar beneden. Het kasteel ligt op een prachtige plek aan de ingang van de baai en vormden samen met het kasteel van St. Mawes de verdediging van de baai. Zelfs in de WOII werd het Pendennis kasteel nog gebruikt met afweergeschut. Nu werd alles aangekleed en versierd voor een bruiloft, heerlijk vredestijd! De hoofdstraat in Falmouth is een gezellige winkelstraat met een heel diverse bezetting. Om half vijf pakten we weer de ferry terug naar St Mawes, nog even tijd voor een biertje bij the Rising Sun pub, met uitzicht over haven en toegangs weg. De bus weer op de minuut nauwkeurig en naast de camper konden we nog lekker in de zon zitten. Morgen vertrekken we om misschien Adam en Eva in Eden tegen te komen...